Translate

31 juli 2015

Rag quilt i denim och tartan

Med den sista bit tartan från min förra quilt skapade jag en "rag quilt"!






Inspirationen kom från Craftsy: Recycle Old Jeans With These Dazzling Denim Quilt Patterns ta gärna en titt!

Tekniken jag testade var "log cabin" så de gamla jeans jag klippte häromdagen blev massor av remsor...


Remsor som blev över användes senare till kanterna!

Det blev 24 blocks som sen kan man placera på många sätt för att åstadkomma olika mönster!



När alla dessa blocks syddes ihop var det dags för bården: en vit lakan och några av jeans rester kom på plats!




så här ser täcket på baksidan...
Nu när min "quilt top" är klar är det dags för vadd och baktyget... 




Sen blir det handquilt och till slut klippa fransarna för att få rag quilt effekten som jag vill ha! (tur är har jag fortfarande mina underbara rag quilt sax som jag letade som galen på nätet för länge sedan...)



Tvättat och torktumlat... Klart!





Vill du se mer av log cabin teknik? Ta gärna en titt här där du hittar tutorials och vackra bilder!

Eller här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar