Translate

4 jan. 2014

Art quilts...


Jag är kär i tekniken! 


Foto: It's a bright sun-shiny day for me today as I received word that my quilt "A Bright Sun-Shiny Day" has received an Honorable Mention award in this year's International Quilt Festival - Houston.

Mosaiksquilts ser mycket svåra att genomföra men Terri Stegmiller visar med enkla steg några av hennes vackra projekt:

Här visas tekniken stegvis:

vas med blommor

http://stegart.blogspot.se/2012/01/new-tutorial-available.html


Valentines quilt



Om jag anpassar tekniken till de materialen jag har till hands så kanske får jag något nästan lika fin? Eller inte... här provar jag tekniken  med lite variationer:




tyglim (som tvättas bort) och superstable papper hjälpte mig att hålla alla dessa tygbitar på plats...

de ljusa färger spreds runt för att lyfta vissa områden...

dags för vasen...

strykjärnet hjälper till att befästa mera...

frihandsquilt... svårare än jag trodde för att hålla alla dessa kanter på plats...

baksidan hittills... snart är det dags för blommorna!



Mina lärdomar hittills:
  • starta med ett pyttelitet projekt, det är svårt att maskinquilta med alla dessa bitar och en stor yta att handskas med
  • handquilta stegvis? dvs efter varje färg är fixat?
  • alla tygrester får plats, en fantastisk möjlighet!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar