Translate

18 juni 2013

Crazy Quilts



Crazy quilt är en teknik jag vill prova snart!









Hittade en video om just teknikens ursprung och historia:




Ta en titt på de vackra saker gjorda med tekniken här:

Crazy quilts konst

Sidan är från 2012, vill du se nyare upplägg se även här:

Crazy quilt teknik 2013



Så klart har jag en bok om tekniken:

Quick-and-Easy Crazy Quilt Patchwork av Dixie Haywood 2012

Med vaddrester från andra täcken och små jeansbitar har jag påbörjat ett projekt. Eftersom det är mitt första crazy quilt ska jag endast använda jeanstyg för enkelhetsskull och se hur det blir.

Det är bra att använda sig i början av bomullstyg så att man är bekant med tekniken, här bygger jag en pussel: mallen är vadden under som fylls på med alla jeansbitar jag hittade i kassen med rester. 

Här hittar du en tutorial med enkla bilder om du vill se hur tekniken går till:

Crazy Quilt tutorial

Enligt boken ska man helst ha redan i början av projektet baktyget, de stygn man sätter tygbitarna ihop kan samtidigt fungera som quiltstygn...



Eftersom jag påbörjade projektet under tiden som mitt examensarbete skrevs tyckte jag att de få fria minuter ifrån datorn skulle ge mig lite inspiration om de satsades på quiltandet...


Kanske blir det dubbeljobb att lägga baktyget när jag är klar men det är något jag kan stå ut med om jag lär mig något nytt!





Grytlappar, grytunderlägg eller kanske kläder av det? 

Näe... det blir i stället mitt bidrag till Hemslöjdens broderitävling:

Länk till Hemslöjdens broderitävling

Bilderna kommer att visas efteråt men jag kan berätta att det blir en text med hjälp av appliceringar så länge...

Hoppas att det blir som jag tänkt mig!


1 kommentar:

  1. Häfftigt! Var och besökte min gamla lärare och hon hade gjort en klackmatta i jeanstyg som påminner om din remsa. Spännande att se fortsättningen.

    SvaraRadera