Translate

22 jan. 2013

Dockteater dags?




Här lämnar jag några bilder av mina dockor:

De är handgjorda av nylon strumpor (beige trikå kan också fungera), vadd, garn, lite tyg och små stygn som hjälper till att skapa deras unika utseende.




Jag använder dem när jag spelar dockteater på förskolan. EQ, genus (olika familjekonstellationer mm), vänskap 

En artikel om mina dockor

Nedan kan du se några av dem lite närmare:

Min docka i trikå, här kanske går lättare att se broderierna?

Så här gjorde jag dockans huvud:


  • Knä-nylonstrumpan fylls med vadd, lagom mjuk så att du kan sy på den.Från varje strumpa kan du få upp till 4 huvud i den här storlek! 
  • Knyt med tråd och klipp bort rester. Den blir dockans hals
  • Stoppa in nålen med tråd genom "halsen" mot huvudets övre del
  • "Nyp" i den där du vill att näsa ska vara och med små stygn syr du på bägge sidor, du kan under hela processen forma näsan så att du blir nöjd. Jag börjar alltid på näsan vid pannan precis bredvid där jag vill att ögonbryn ska vara. 





  • När näsan är klar fixar du ögonbryn med raka stygn 
  • Med små stygn i den plats du blir att ögon ska vara syr du en sida i taget, tråden i huvudets inre som dras från de olika platser bildar de unika ansiktsdrag (du kan brodera in mera ögonfärg efteråt, just nu gör du grunden till ansikte så att den blir "symmetrisk" eller det närmaste till det...)


  • Öron och mun fixas, fyll läpparna om du vill med lite broderier. 
  • Sy fast håret jag hade garn här, men min prinsessa längre ner har fina "lockar" av ull.



  • Fixa kläder och ge din unika docka en egen historia och personlighet!

En bebis kanske?

Här är dockor gjorda av gips och tyg, ull och mycket fantasi:

De här dockorna är gjorda av gips (huvudet) och tyg. 

Så här gjorde jag:

  • Gips-bindors bitar  placerades över en pappersboll (som placeras på en glasflaska som stöd). Med hjälp av gips fixar man detaljerna såsom näsa kind ben mm. 
  • Lämna lite gips utanför pappersbollen så att den sitter fast på flaskan (ta lite gladpack under så att den lossnar snabbare när den torkar), i den ska du senare sy fast kläderna på! Kanske vill du göra små hål så att nålen kommer in lättare?

  • När du har fått formen du vill ha till dockans huvud, "masserar" du gipsen med fingertopparna så att ytan blir slätt (annars syns rutorna från bindan).

  • Låt den torka (jag gjorde de här dockor i skolan och eftersom vi hade bråttom stoppade vi dessa i torkskåpet!).

  • Måla



  • Ögon bildas av träpärlor som klistras med vanligt lim. De passade perfekt till platsen jag formade, måla ögonbryn, fransar, kinderna...
  • Sen fixar man kläder och till slut håret som klistras på huvudet!

3 i 1: Tyg rester, fantasi och för lite tid, halsbanden gjorde jag efteråt...
En "folkmassa" till en afrikansk saga, varje finger i handen används här. fiffigt va?
 
Här är prinsen till mina genus-sagor, för det mesta mycket försiktigt och älskar blommor!



Alfons i filt, slits lätt men gosig




3 kommentarer:

  1. Hej!
    Roligt att du gillar mina lapphundar. Har inget mönster till de på bloggen tyvärr.

    SvaraRadera
  2. oj! Helt fantastiska dockor. Har du någon närmare beskrivning hur du gör dockorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne!

      Jag ska försöka skriva mer detaljerade hur processen gick till.

      Radera